Varen in Frankrijk

Door tunnels varen

Frankrijk kent een zeer groot waterwegenstelsel. In totaal ca 1800 kilometer vaarwegen loopt door Frankrijk. De noord-zuid verbinding wordt ook steeds populairder bij Nederlandse watersporters. Rust, ruimte, zon en fraaie landschappen zijn kenmerkend voor Frankrijk. Voor het varen met een motorboot is Frankrijk een ongelooflijke gebeurtenis. Je wordt over heuvels getild door ontelbare sluizen en sleephellingen. Ook de vele sluizen en tunnels zult u niet snel vergeten: in Frankrijk zijn minstens 2000 sluizen op de vaarwegen. Soms om de halve kilometer een sluis. De maximale afmetingen voor varen op kanalen en rivieren zijn ca 3,50 meter doorvaarthoogte, diepgang maximaal 1,80 meter en een breedte van 5 meter. De sluizen en bruggen worden bedient tot 19.00 uur, daarna is varen in Frankrijk niet toegestaan.

De meeste sluizen in Frankrijk hebben dezelfde afmeting: L 38m, B5.10. Afgestemd op de lengte en breedte van de vrachtschepen die op de kanalen varen. (L37,50m x B5.00m). Jaren is er door de Franse overheid nauwelijks geïnvesteerd in de vaarwegen, maar dat is aan het veranderen. De doorgaande routes zijn geschikt voor grotere schepen en dat vaarwegennet wordt uitgebreid.

Bedenk wel dat de kanalen niet aangelegd zijn zoals onze dorpen en steden aan de rivieren en kanalen. Dat betekent dat winkels niet altijd direct in de buurt zijn en tankstations zijn er ook nauwelijks aan de kanalen. dus: fietsen en jerrycans meenemen op reis! Wel lopen veel kanalen langs dorpen, maar in Frankrijk liggen grote supermarkten vaak buiten de stads- of dorpsgrens.

De sluizen

Hoe gaat dat nou in zo’n sluis:

De meeste sluizen kennen geen sluiswachter meer. er zijn verschillende automatisch werkende systemen in gebruik om de sluis te bedienen:

  • je moet een stang draaien die boven het kanaal hangt

    Pour ecluser = voor het bedienen van de sluis

  • je krijgt aan het begin van een route een zendkastje mee wwarop je moet drukken als je de sluis nadert. dan gaat er een licht knipperen en wordt de sluis automatisch voor je klaar gemaakt en springt het licht op groen.
  • je nadert een sluis en wordt vanaf de wal automatisch gedetecteerd als door een (niet zichtbare) verbinding van een kastje aan de linker- en één aan de rechteroever vaart.
  • je roept de sluiswachter op met je marifoon ( maar die hebben zevaak niet), of met 3 geluidssignalen, net als in Nederland

Eenmaal in de sluis moet je aan een blauwe stang trekken. de deuren sluiten dan automatisch en het water gaat dan omlaag of omhoog en als het juiste niveau bereikt is gaan de deuren naar je vaarrichting open. En gaat het helemaal mis dan moet je in de sluis aan de rode stang trekken en dan stopt het schuttingsproces automatisch en zal er een mobiele sluiswachter komen, of die kan je dan bellen op de sluis. De meeste sluizen hebben een verval van zo’n 3 meter. Lange touwen meenemen! En soms word je door een tunnel gesleept, samen met de beroepsvaart en andere pleziervaarders.

Varen op de kanalen kost geld

Voor het varen op de Franse kanalen moet je betalen. Het vaarwegennet in Frankrijk is geprivatiseerd en die maatschappij heet de VNF (=Voies Navigables de France). Op hun website kan je vanuit Nederland een vignet kopen voor bijv. een maand varen op de kanalen. Je kan de website openen in (krom) Engels en voor het kopen van vignet ga je dan naar een pagina in (krom) Nederlands. 

Dat formulier ziet er zo uit: extraction Tarif plaisance 2018 FR (1) 

Met behulp van Windows translator kan je de pagina vertalen.

Pech met je boot krijgen

In Franrijk zij er in het binnenland veel aanlegplaatsen, maar weinig jachthavens en nog minder reparateurs. Op borden op de wal staat vaak uitgebreide informatie over een aanlegplaats, of jachthaven, maar meestal alleen in het Frans.

Maar wat te doen als je pech krijgt, bijv. met je motor en je spreekt geen Frans? Spreek iemand aan en leg ‘m uit wat er aan de hand is. Als je mazzel hebt spreken jullie allebei een beetje Engels en met handen- en voetentaal kom je ook een eind. Bij motorpech kan je het beste naar een garage gaan en hen vragen om je te helpen. Meestal hebben ze nog nooit een boot van binnen gezien, maar een motor repareren lukt meestal wel. Op zoek gaan naar een jachtreparateur in het hoogseizoen, die pakweg 50 kilometer van je vandaan zit: ach, wonderen bestaan.

Ik kreeg motorpech. Warmtewisselaar brak af. Toevallig was er een sluiswachter, die een dieselmonteur in het dorp kende. Die voor me gebeld

Francois kwam. Repareerde motoren van vrachtwagens die met pech stonden. Had nog nooit een boot van binnen gezien. Zag wel onmiddelijk wat er aan de hand was. Zou ‘s avonds terugkomen om de wisselaar eruit te halen voor laswerk. Francois kwam. De onderdelen vlogen om m’n oren. Had een fotografisch geheugen en ik moest overal af blijven. Zou volgende dag terugkomen met gerepareerde onderdeel. En ja hoor, de volgende middag bij 30 graden buitentemperatuur, veel bier en shaggies, kreeg ie ‘m er weer in. Voor veel werk en moeite was ik weinig geld kwijt en we verstonden elkaar uitstekend met mijn gebrekkig Frans.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Boeken en kaarten

Voor de Franse kanalen kan je de kaarten kopen van fluvialcarte. (Website alleen in het Frans, maar kaarten zijn ook in Nederlandse watersportwinkels te koop)

En denkt u de enige Nederlander te zijn die naar Frankrijk vaart? In april vertrekken er vele senioren et hun boot naar de Franse kanalen om eind september weer terug te komen. In Frankrijk noemen ze dat “La Flotte gris” ( de grijze  vloot).

Meer informatie nodig? stuur een mail naar de webbeheerder 

 

 

xxx

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.