Varen in België

Algemene informatie over varen in België
Websites:

Marifoonkanalen

Algemene overheidsinformatie 

Literatuur: boek “Belgische Vaarwegen, navigatieatlas & gids. Voor de Belgische vaarwegen volstaat deze kaartatlas en uitgeverij Hollandia heeft ook voor Belgie een “vaarwijzer belgische vaarwateren” En dan staat veel informatie gratis op deze website, maar alleen over de Vlaamse waterwegen. En dan is er natuurlijk ook één voor Wallonië en die natuurlijk alleen in het Frans en bovendien heel ingewikkeld

 

Varen in België, dat zijn er eigenlijk drie:

  • Antwerpen
  • Vlaanderen
  • Wallonië
Antwerpen

Om door de haven van Antwerpen te varen heeft elk schip een FD nummer nodig. Dat nummer is dus verbonden aan je schip en niet aan de schipper of eigenaar. Hoe kom je daar aan? Goeie vraag. Op de website van de haven word je verwezen naar een andere website en op die website wordt je weer verwezen naar de vorige website.

De jachthaven van Antwerpen in het Willemdok

Het beste is om een FD nummer aan te vragen bij de officiële jachthaven van Antwerpen, het Willemdok . Dit is de website daarvan en op die site vul je je gegevens in en sturen ze je een FD nummer toe.

En dit het officiële verhaal over het varen door de Antwerpse haven:

De plezierboten die in de haven willen aanleggen en/of verblijven moeten zich verplicht naar de jachthaven Antwerpen Willemdok begeven. Kosten voor het verblijf in de haven zijn inbegrepen in de liggelden die worden betaald aan de jachthaven.

Plezierboten die de haven aanlopen en zich ondanks de verplichting niet begeven naar de jachthaven Antwerpen Willemdok, betalen een verblijfsrecht aan dagtarief.

De doorvaart door de haven is gratis. Voorwaarde is wel dat de doorvaart binnen 18 uur geschiedt en volgens de vastgelegde reiswegen (meer informatie vindt u op de website van de haven van Antwerpen). Hier geldt als voorwaarde dat het vaartuig correct moet worden in- en uitgemeld.

De vaartuigen moeten zich verplicht melden via marifoon bij het invaren en bij het verlaten van de haven. Vaartuigen van en naar Schelde-Rijnkanaal melden zich ter hoogte van de Noordlandbrug op VHF-kanaal 2. Zij die in- of uitvaren via het Albertkanaal melden zich op VHF-kanaal 20 (Straatsburgdok).

Voor de Royerssluis aanmelden op VHF-kanaal 22 en voor de Van Cauwelaert- en Boudewijnsluis op VHF-kanaal 71. Wie niet over marifoon beschikt, kan dag en nacht telefoneren naar +32 (0)3 229 72 63.

Alle pleziervaartuigen komende van de Schelde of met bestemming de Schelde moeten tijdens de openingsuren van de Kattendijksluis via deze sluis de haven binnenkomen of de haven verlaten. De sluis oproepen kan op VHF-kanaal 69.

De meest voor de hand liggende route naar Antwerpen is via het Schelde-Rijn kanaal, met eventueel een tussenstop in Tholen. Je vaart dan dwars door de haven van Antwerpen. Je route bepaal je  met behulp van de kadenummers die op de vaarkaart staan ……… maar ja,  die zijn zichtbaar op die kades als er geen schepen voor liggen. Kortom: neem de tijd en onderdruk je ergernis.

De Schelde bij Antwerpen ter hoogte van het Willemdok

Uiteindelijk moet je door twee bruggen die voor je open moeten, de tijden staan er bij en dan kom je in het Willemdok, de jachthaven van Antwerpen die dicht tegen het centrum, de rosse buurt en de Schelde aanligt. De voorzieningen zijn goed.

Kom je vanaf de Schelde dan is het ook ingewikkeld. Officieel moet je door de  Kattendijksluis, de oudste sluis van Antwerpen en prachtig gerestaureerd. Een grote sluis. Plek zat. Alleen……wordt alleen bediend rond hoog water. En anders moet je samen met de binnenvaart door de Royerssluis. Via je marifoon melden bij die sluis en dan roepen ze je op als je aan de beurt bent. Het verval in de sluis kan een paar meter zijn en bolders liggen ver uit elkaar, dus je hebt lange touwen nodig. Beste is om langszij een binnenvaartschip aan te leggen. Soms moet je lang wachten en op de Schelde zelf is geen aanlegmogelijkheid, dus wachtplaats. Dobberen dus. Bedenk ook dat de Schelde officieel open zeewater is en dat betekent dat  de sluiswachter je papieren zal vragen (ICC en ICS).

Je blijft je toch vaak verbazen over hoe het in België toegaat.  Zo heeft de haven van Antwerpen twee in Nederland gekochte tweedehands politieboten. Als er geld is voor diesel varen ze allebei en anders maar één. Uiteraard dan wel met een dubbele bemanning. En dan lig je met je boot te wachten bij een sluis en krijg je politiecontrole.  de wetgeving op maritiem gebied in Belgie is hopeloos verouderd en daarom krijg je bij de controle vragen als:

  •  “heeft u een peddel aan boord”? “Een peddel”? “” Ja. Een roeispaan  voor als de motor uitvalt en u aan de kant moet komen”. “Ja maar, mijn boot boot weegt 5 ton”. “Ja u moet toch een peddel hebben”.
  • “U heeft een geluidshoorn?” “Ja”. En kunt u geluid maken als die uitvalt?” “Hoe bedoelt u?” “Nou bijvoorbeeld pannen en deksel om geluid te maken”. 
  • “Zwemvesten aan boord?”. “Ja, moet u ze ze zien?””Nee dat is niet nodig”
  • “Heeft u een hulpmotor?” “Een hulpmotor? Mijn motor is een 50 PK diesel. Wat moet ik met hulpmotor?” “Maar u heeft wel een anker?”

En zo ging het nog even door. Aardige mensen die agenten. Het afscheid was hartelijk, maar ik moest de volgende keer wel een peddel meenemen, hoor. Achteraf dachten we; verrek, we hadden toch kunnen zeggen dat we pollepels hebben?

Vlaanderen

Varen in Vlaanderen is niet gratis. Informatie over het varen in Vlaanderen vind je hier en op deze site kan je een vaarvignet kopen. Bij veel sluizen kan je die ook kopen. Het tarief is afhankelijk van de grootte van je schip en de tijd dat je in Vlaanderen wilt varen.  Meestal zo rond de € 25. Bedenk dat veel sluizen nog met de hand bediend worden door sluispersoneel. Vaak hebben ze geen marifoon, maar ze vragen wel vaak of je blijft liggen of doorvaart. Als het laatste het geval is bellen ze dat door naar hun collega op de volgende sluis. Vragen ze het niet, zeg het dan zelf om lang wachten te voorkomen. De sluisbediening is overigens over algemeen goed en het verval is zeer verschillend.

Wallonië

 

 

 

xxx

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.